شروع آنالیز های باستان شناسی از ورامین تا آبیک قزوین

به گزارش مجله سرگرمی، آنالیز های علمی باستان شناختی میدانی با هدف شناسایی محوطه های باستانی و آثار تاریخی در خط سیر و حریم آزادراه کنارگذر جنوب تهران از چرمشهر ورامین تا آبیک قزوین شروع شد.

شروع آنالیز های باستان شناسی از ورامین تا آبیک قزوین

به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فرشید مصدقی - سرپرست برنامه آنالیز اکتشافی - با اعلام این خبر اضافه کرد: با برگزاری جلسات کارشناسی و هماهنگی و نشست های اداریِ میان پژوهشگاه و مجریان طرحِ راه سازی از مسئولان وزارتی تا نمایندگان پیمانکار و در مکاتبات رسمی، انتها اعتبارِ لازم برای آغاز پژوهش های میدانی تأمین و تخصیص یافت.

به گفته مصدقی، پیش از آغاز آنالیز های میدانی در دو گزارش مستندِ تفضیلی، شرایط موجود و در حالِ پیشرفتِ کنارگذرِ جنوب تهران تهیه و تحویل پژوهشکده باستان شناسی شده است.

این باستان شناس اضافه کرد: در گزارش نخست با پیوست سوابق بازدیدهای پیشین و ارائه اسناد و خسارت های تأسف ور به محوطه های باستانی در حاشیه طرحِ راه سازی دیگری در محور ورامین ـ چرمشهر نظر پژوهشکده باستان شناسی به اهمیت اجرای آنالیز های باستان شناختی در محدوده ای که آزادراه چرمشهرـ آبیک قرار است در آن ساخته شود و نیز زیان های ناشی از آغاز و ادامه طرح عمرانی بدون حضور باستان شناسان جلب شد.

مصدقی که نخستین آشنایی هایش با محیط و آثار باستانی ـ تاریخی دشت تهران به سال 1373 برمی شود، اظهار کرد: از نظر زیست بوم شناختی جهت 160 کیلومتری طرحِ بزرگراهی چرمشهرـ آبیک در بخشی از جنوب و محدوده های رو به جنوب آنچه شمال مرکز فلات ایران یا به سخنی دشت تهران می خوانیم، در حال اجراست.

این باستان شناس با بیان این که هریک از این بخش ها به لحاظ تفاوت در رقم و جهتِ عرضِ جغرافیایی و بنا به تغییر نسبی در مقیاسِ طولِ جغرافیایی، شرایط و تراکم استقراری متفاوت و متأثر از پدیده های جغرافیایی خاصِ محلی دارند، اضافه کرد: اما سیمای کلی و چهرة زیست بومی محدوده مورد بحث با اقلیم خشک و بیابانی خود در واقع دنباله ای است از پدیده طبیعیِ وسیع و شناخته شده موسوم به دشت کویر در مرکز نیمه شمالی ایران است

عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تاکید نمود: نگرش باستان شناسانه به طرح عمرانیِ کنارگذر آزادراهی چرمشهرـ آبیک و عنوان برنامه پژوهشیِ در دستِ اجرا با تمرکز بر محور و محدوده پروژه عمرانی در قالب آنالیز باستان شناختی کرانه های دشت کویر در شمال مرکز فلات ایران شکل گرفته است.

مصدقی گفت: در اجرای این برنامه پژوهش که از نظر زمانی همزمان با فصلی نامناسب و روبرو با محدودیت های پیش بینی پذیر و گاه موانع و دشواری های حل ناشدنی است، ضمن تأمین نیازهای استعلامیِ پروژه عمرانی با دیدگاه های کارشناسی در صدد پاسخ به پرسش هایی مانند شرایط زیست بومِ محدوده پژوهش، تناسب متقابل زیست بوم و آثار فرهنگی در کناره های جنوبیِ شمالِ مرکز فلات ایران، برهم کنش های جغرافیایی، زیستی و فرهنگی میان محدوده پژوهش و نواحی پیوسته و ناپیوسته مجاور با آن، نقش آنالیز اکتشافی حاضر در امکان سنجی های پژوهشی آیندهِ شمال مرکز فلاتِ ایران و رویکردهای مکانی زمانی در تغییر نوع و دگرگونی الگوی استقرار در محدوده پژوهش نیز خواهیم بود.

براساس این گزارش، بهمن سال گذشته هیاتی از خبرنگاران و باستان شناسانِ راهی به کاروانسرای مشهورِ دیرگچین به طور اتفاقی متوجه عملیات راه-سازی گسترده ای شدند که از کناره غربی آزاد راه قم گرمسار به سوی غرب در جریان بود. پس از این بازدید گروه اعزامی از محلِ اجرای طرحِ عمرانی، اخبار و تحلیل های علمی و فنی گوناگونی از منظر میراث فرهنگی دربارة موقعیت جغرافیایی، امتداد و قطعات مقرر برای ساختِ کنارگذر جنوب تهران انتشار یافت.

مجوز برنامه آنالیز باستان شناختی جهت آزاده راه چرمشهر ورامین به آبیک قزوین توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

miniman.ir: مرد کوچک | مجله سبک زندگی و کسب و کار

miniset.ir: مینی ست | مجله خانواده و موفقیت

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 73148

به "شروع آنالیز های باستان شناسی از ورامین تا آبیک قزوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع آنالیز های باستان شناسی از ورامین تا آبیک قزوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید