اظهارنظرهای جدید وزیر میراث فرهنگی

به گزارش مجله سرگرمی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، اظهارنظرهای جدید وزیر میراث فرهنگی صورت گرفت.

اظهارنظرهای جدید وزیر میراث فرهنگی

از سفرهایی که کرونا را دور می زند تا تعرض به چغازنبیل

علی اصغر مونسان که در یک برنامه تلویزیونی سخن می گفت، با اشاره به اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: هرآنچه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کند، مطیع آن هستیم. با این حال به عنوان پیشنهاد، مدلی را با عنوان بسته سفر هوشمند طراحی کردیم که با اجرای آن می توان سفرهای ایمنی داشت. بطور حتم سفرهای انبوه و بدون برنامه ریزی مورد تائید ما هم نیست؛ چرا که نفعی برای صنعت گردشگری ندارد و صحبت های دوستان ما در وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا در این خصوص درست است. اما سفر در قالب تور و تحت نظارت کامل این وزارتخانه و با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی پیشنهادی است که می تواند انجام گردد.

سفر ایمن با کرونا چگونه ممکن است؟

او با اشاره به سفر اخیرش به ترکیه گفت: بعضی از کشورها از جمله ترکیه بخش گردشگری خود را فعال نموده اند، مثلا در ترکیه دیدم برچسبی در هتل نصب شده که نشان دهنده امنیت هتل و رعایت دقیق تمام پروتکل های بهداشتی است. اخیرا نیز وزیر بهداشت در سفر به چند استان از شرایط بهداشتی بعضی هتلها اظهار رضایت داشته و رعایت پروتکل های بهداشتی در آنها را تأیید نموده است.

مونسان ادامه داد: در تورهای گردشگری که می تواند تحت نظارت وزارت بهداشت نیز برگزار گردد، این افراد تست سلامت می دهند و بعد از آن در طول سفر تمام پروتکل های بهداشتی و نیز فاصله گذاری اجتماعی رعایت می گردد. هتلی که اقامت می نمایند تحت نظارت این وزارتخانه است. در بخشی از اظهارنظرهای جدید وزیر میراث فرهنگی آمد: در تورهای ورودی نیز این موارد به خوبی می تواند رعایت گردد. تورهای ورودی ما تورهای محدود و کوچکی هستند. قبل از ورود به کشور افراد باید تست سلامت دهند، با پروازهای تعیین وارد کشور می شوند و در هتل کاملا امن و بهداشتی اقامت خواهند کرد و مسیری را که طی می نمایند، تعیین است و قابلیت کنترل و نظارت دارد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اثرات ویروس کرونا بر گردشگری و لزوم اجرای طرح سفر هوشمند، یادآور شد: شیوع ویروس کرونا باعث شده تا شاهد آسیب هایی به صنعت گردشگری در ایران و جهان باشیم به گونه ای که براساس آمارهای ارائه شده 50 میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم به خاطر شیوع این ویروس در جهان در معرض بیکاری قرار گرفته اند. در کشور ما نیز کرونا باعث شده تا مشکلاتی در صنعت گردشگری به وجود آید و نکته نگران نماینده تداوم این فرایند است.

در بخش دیگری از اظهارنظرهای جدید وزیر میراث فرهنگی آمد: 220 هزار میلیارد ریال پروژه گردشگری و صنایع دستی صورت گرفته که در همین مدت 408 واحد هتلی در کشور به بهره برداری رسیده و 2200 واحد بوم گردی در کشور افتتاح شده است.

موزه ها تعطیل شدند، بودجه میراث کم شد

او در ادامه به شرایط آثار فرهنگی تاریخی کشور اشاره نمود و با انتقاد از بودجه اندک برای نگهداری و صیانت از این آثار گفت: بودجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی 1400 میلیارد تومان است که 200 میلیارد تومان آن کسر شده و 1200 میلیارد تومان برای این وزارتخانه در نظر گرفته شده است. برای صیانت از آثار فرهنگی تاریخی کشور 1860 میلیارد ریال تخصیص داده شده که با توجه به حجم بالای آثار فرهنگی تاریخی کشور این عدد پاسخگو نیست و سهم هر اثر تاریخی از این بودجه بسیار ناچیز است. بعنوان مثال سهم تخت جمشید از این بودجه پنج میلیون تومان است. برآورد ما این بود که دو هزار میلیارد ریال نیز از محل فروش بلیت به دست بیاوریم که با توجه به شیوع کرونا 30 میلیارد ریال از محل فروش بلیت حاصل شده است.

کارخانه قند را جایی غیر از حریم چغازنبیل احداث کنید

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سپس به خبرهای منتشر شده درباره احداث کارخانه در نزدیکی چغازنبیل اشاره نمود و اضافه کرد: این خبرها در مورد طرح توسعه یکی از کارخانه ها در نزدیکی چغازنبیل است. این اثر ثبت جهانی شده است و پایگاه میراث جهانی دارد. همکاران ما به دقت و با جدیت در حال پیگیری و رصد موضوع هستند تا آسیبی به این بنای تاریخی وارد نگردد. درخواست و پیشنهاد ما این است که توسعه این کارخانه در فضای دیگری انجام گردد تا به حریم این اثر جهانی آسیبی وارد نکند. خوشبختانه همکاران ما با دقت موضوع را پیگیری می نمایند و از طرفی قوانین بسیار خوبی برای صیانت از آثار فرهنگی تاریخی داریم و جا دارد که در این جا من از مجلس و قوه قضائیه برای تدوین و اجرای این قوانین حمایتی تشکر کنم.

صادرات صنایع دستی از فرش جلو زده

او سپس به سال جهش فراوری و موضوع صنایع دستی پرداخت و گفت: صنایع دستی مصداق مهم اقتصاد مقاومتی است. طرح تجاری سازی صنایع دستی شروع شده است. در این طرح علاوه بر احیای رشته های فراموش شده، موضوع برندسازی به شدت مورد توجه قرار گرفته است. ضمن اینکه بسته بندی در صنایع دستی به خوبی جای خود را باز نموده و از طرفی نیز ایجاد بازارهای جدید و همچنین کاربردی کردن صنایع دستی از موضوعاتی است که در طرح تجاری سازی دنبال می گردد. خوشبختانه شاهد رشد در بعضی از رشته های صنایع دستی هستیم به گونه ای که اکنون صادرات مفروشات از صادرات فرش جلو زده است. ضمن اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم 1,5میلیارد دلار حجم صادرات صنایع دستی است که صورت گرفته است.

وی درباره نتیجه تبدیل سازمان به وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: کار بسیار خوبی بود و موجب شد در هر سه سطح مأموریتی این وزارتخانه شاهد رشد و ارتقا باشیم. تبدیل شدن به وزارتخانه قابلیت چانه زنی ما را افزایش داده است. اما امید داریم در کنار این ارتقای سازمانی، از نظر بودجه نیز تقویت شویم.

نقدی که مونسان به خود وارد می داند

مونسان در پاسخ به این سوال که مهمترین نقد در دوران مسئولیتش در این وزارتخانه شده چه بوده است، اعلام کرد: شاید انتقادی که در این خصوص مطرح باشد موضوع بیمه هنرمندان صنایع دستی است. در این باره بسیار کوشش کردیم. درخواست من از دوستانمان در سازمان برنامه و بودجه این است که همراهی بیشتری با این موضوع داشته باشند تا بتوانیم تعداد بیشتری از هنرمندان صنایع دستی را بیمه کنیم.

kheimehnews.ir: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

italyro.ir: تور ونیز: سفر به اروپای شگفت انگیز

منبع: همگردی
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 119295

به "اظهارنظرهای جدید وزیر میراث فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اظهارنظرهای جدید وزیر میراث فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید