بانوی ایرانی که ریاضیات را تا ثریا برد

به گزارش مجله سرگرمی، مریم میرزاخانی دانشمند و ریاضیدان کشورمان پس از سال ها کسب افتخار در رشته ریاضیات، در سن 40 سالگی درگذشت و امروز 22 اردیبهشت ماه که سالروز تولد اوست با عنوان روز جهانی زن در ریاضیات ثبت شده است.

بانوی ایرانی که ریاضیات را تا ثریا برد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، مریم میرزاخانی دانشمند ریاضیات ایران، در روز بیست و دوم اردیبهشت سال 1356 در تهران متولد شد و در 40 سالگی درگذشت؛ نکته جالب توجه اینکه اتحادیه بین المللی انجمن های ریاضی دنیا با پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران روز تولد مریم میرزاخانی (22 اردیبهشت) را به عنوان روز دنیای زن در ریاضیات نامگذاری کرد.

وی در سال های 1373 و 1374 (سال سوم و چهارم دبیرستان) از دبیرستان فرزانگان تهران، مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری را کسب کرد و در سال 78 مدرک کارشناسی خود را در رشته ریاضی از دانشگاه شریف و در سال 83 مدرک دکترای خود را از دانشگاه هاروارد گرفت.

پس از اخذ دکتری، مریم میرزاخانی با عنوان استادیار در دانشگاه پرینستون به تدریس پرداخت. یک سال بعد در سال 1384 نشریه پاپیولار ساینس آمریکا او را به عنوان یکی از 10 ذهنِ جوان دنیا انتخاب کرد. وی تا سال 1387 در پرینستون ماند و به درجه استاد تمامی رسید. سپس در اول سپتامبر سال 2008 و در سن 31 سالگی به دانشگاه استنفورد رفت و در آنجا به عنوان استاد تمام این دانشگاه مشغول به کار شد.

از افتخارات این دانشمند ایرانی می توان به جایزه المپیاد دنیای هنگ کنگ در سال 1994 اشاره نمود که وی با امتیاز 41 و 42 پیروز به دریافت مدال طلای دنیای شد.

همچنین، وی سال بعد از المپیاد دنیای هنگ کنگ، با شرکت در المپیاد دنیای ریاضی کانادا، با نمره کامل، رتبه نخست دنیای را از آن خود کرد.

طبق این گزارش، کسب جایزه برترین فارغ التحصیلان دانشگاه هاروارد در سال 2003، جایزه ای ام اس بلومنتال در سال 2009، جایزه ستر از طرف انجمن ریاضی آمریکا در سال 2013، جایزه بنیاد ریاضیات کلی در سال 2014، مدال فیلدز سال 2014 و عضویت در آموزشگاه ملی علوم آمریکا در سال 2016 از دیگر افتخارات این دانشمند ایرانی است.این ریاضیدان ایرانی، در سال 2014 برای کار بر دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه ای آنها، برندهٔ مدال فیلدز شد، که بالاترین جایزه در ریاضیات است. وی تنها زن و نخستین ایرانی برندهٔ مدال فیلدز بود.

مریم میرزاخانی در سال 96 و پس از چهار سال مبارزه با بیماری سرطان، در سن 40 سالگی از دنیا رفت.

براساس این گزارش، در هجدهمین کنگره بین المللی ریاضی دانان که در مرداد 1397 در شهر ریودوژانیرو کشور برزیل برگزار گردید، اتحادیه بین المللی انجمن های ریاضی دنیا با پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران روز تولد مریم میرزاخانی (22 اردیبهشت) را به عنوان روز دنیای زن در ریاضیات نامگذاری کردند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 23253

به "بانوی ایرانی که ریاضیات را تا ثریا برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانوی ایرانی که ریاضیات را تا ثریا برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید