بخشنامه ای دیگر از وزارت علوم ، چگونه برگزار کردن امتحانات انتها ترم به دانشگاه ها سپرده شد

به گزارش مجله سرگرمی، وزارت علوم تحقیقات و فناوری بخشنامه برنامه ریزی و برگزاری امتحانات خاتمه نیمسال دوم 1399-1398 را به دانشگاه ها ابلاغ کرد.

بخشنامه ای دیگر از وزارت علوم ، چگونه برگزار کردن امتحانات انتها ترم به دانشگاه ها سپرده شد

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران؛ داستان کرونا و همه گیری ایش در جهان همه را سردرگم نموده است به گونه ای که هیچکس نمی تواند به درستی برای فردا و دو فردای خود برنامه ریزی کند. وزارت علوم هم در چنین دورانی به سر می برد، دورانی که یکبار برای چگونگی فعالیت دانشگاه ها در ترم تحصیلی جاری پیشنهادنامه می دهد و بار دیگر هر بند پیشنهادنامه را طی یک بخشنامه ابلاغ می نماید که تماما در واگذاری اختیارات تصمیم گیری به دانشگاه ها برای پیشبرد نیمسال تحصیلی جاری و برگزاری امتحانات خاتمهی مشترک هستند. به عنوان مثال به تازگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری بخشنامه ای برای برنامه ریزی و برگزاری امتحانات خاتمه نیمسال دوم 1399-1398 به دانشگاه ها ابلاغ کرد که به توضیح زیر است:

1- ممکن است دانشگاه با آنالیز همه جوانب و به ویژه با تأکید بر حفظ سلامتی دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارشناسان، برگزاری آزمون به روش حضوری را امکانپذیر تشخیص دهد. دانشگاه هایی که تمایل دارند تا امتحانات همه یا بعضی از دروس به صورت حضوری برگزار گردد به این نکته توجه داشته باشند که برگزاری آزمون حضوری بر اساس تقویم نیمسال جاری، بهترین شرایط متصور است، زیرا تعویق بازه امتحانات تبعاتی را در پی دارد که باید به دقت آنالیز و در نظر گرفته گردد.

به ویژه برای دانشجویانی که در نیمسال خاتمهی تحصیل خود قرار دارند، تعویق زمان امتحانات خاتمه نیمسال و یا تعدادی از دروس، به جز اینکه از نظر قانونی می تواند ثبت نام آن ها در صورت قبولی در مقطع بالاتر را با مسائل اجرایی روبه رو کند، موجب افزایش استرس و کاهش کارآمدی آن ها در امتحانات خاتمهی نیمسال جاری می گردد.

2- چنانچه در بند 18 نامه شماره 863 تاریخ 1399.01.11 نیز ذکر شد، در صورت تشخیص الزام برگزاری جلسات آزمون خاتمهی به روش حضوری، دانشگاه های محل زندگی دانشجو، همکاری لازم را با دانشگاه محل تحصیل دانشجو در اجرای آزمون و ارسال برگه امتحانی یا نمره کسب شده به دانشگاه مبدا داشته باشند. روشن است که تشخیص استفاده از این امکان برعهده دانشگاه مبدا یا محل تحصیل دانشجو، پس از هماهنگی با دانشگاه محل زندگی او است.

3- دانشگاه هایی که برگزاری آزمون حضوری را به دلایل منطقی نپذیرفته اند ضروری است با پیروی از برنامه معینی، بخشی یا تمام ارزشیابی آموخته های دانشجویان را به شیوه مستمر، در طول نیمسال و با بهره گیری حداکثری از امکانات فضای مجازی برگزار نمایند. این ارزشیابی که از تنوع بالایی برخوردار است می تواند یک یا چندین نمونه مؤثر از میان موارد زیر را در بر بگیرد:

الف-اجرای آزمون کوتاه در هر جلسه آموزش الکترونیکی اغلب سامانه ها مانند Moodle و Adobe connect امکان اجرای آزمون را دارند. در سایر سامانه ها نیز این امکان وجود دارد یا قابل ایجاد است.

ب-ارائه تکلیف یا تمرین برای هر جلسه درس، تمرین ها و تکالیف هر جلسه درس می تواند به عنوان تمام یا بخشی از نتیجه ارزشیابی خاتمهی مورد نظر قرار بگیرد.

پ-تعریف پروژه های مختلف برای یک درس، متناسب با هدف های بعضی از درس ها، امکان تعریف و واگذاری اجرای پروژه هایی که برای اجرای آن لزومی به خارج شدن دانشجو از منزل یا نقض قانون فاصله گذاری اجتماعی نیست، وجود دارد.

ت-استفاده از شیوه های صوتی و صوتی-تصویری، امکان ارزشیابی میزان و کیفیت فعالیت دانشجو در هر جلسه و در طول نیمسال به وسیله آنالیز، مشاهده و یا ضبط فعالیت های دانشجو وجود دارد.

4- علاوه بر این ها در صورت عدم برگزاری جلسات حضوری آزمون، کلیه امتحانات یا بعضی از آن ها به ویژه در دوره های تحصیلات تکمیلی که تعداد دانشجویان یک کلاس اغلب محدود و انگشت شمار است، به صورت امتحان کتبی و یا شفاهی به وسیله برگزاری ارتباط برخط بین استاد و دانشجو انجام گردد.

در خصوص بعضی از دروس و به تشخیص استاد درس در صورتی که این اطمینان وجود داشته باشد که همه دانشجویان کلاس به تجهیزات رایانه ای مناسب و کافی دسترسی دارند و سرعت اینترنت برای برقراری و حفظ ارتباط مناسب است، می توان با یاری یک دوربین مبتنی بر وب به روش مستقیم از دانشجو امتحان گرفت.

در این صورت استاد پرسش را در اختیار دانشجو می گذارد و وی بلافاصله و در حضور استاد به روش مجازی آغاز به ارائه پاسخ بر روی وایت بورد و یا برگه کاغذ سفید می نماید. برگه پاسخ داده شده، به عنوان برگه امتحان تبدیل به تصویر و سپس ذخیره سازی می گردد.

5- ارزیابی نهایی دانشجو باید به صورت ترکیبی از روش های مختلف انجام گردد تا تصویر معتبرتری از میزان و کیفیت یادگیری دانشجو را در اختیار استاد قرار دهد. در این صورت فهرستی از فعالیت های دانشجو در طول نیمسال که می تواند برای نمره نهایی مورد ارزیابی قرار بگیرد به توضیح زیر خواهد بود:

حضور و فعالیت در کلاس به ویژه مشارکت در بحث ها و پرسش و پاسخ های کلاسی

حل تمرین های کلاسی و ارائه به موقع آن ها

پروژه پژوهشی نیمسال (مشروط به این که قابلیت اجرا در شرایط ویژه کنونی را داشته باشد)

ارزیابی شفاهی، شامل پرسش و پاسخ در طول و در خاتمه نیمسال، به صورت جداگانه برای هر دانشجو

6- در دوره کارشناسی که تعداد دانشجویان هر درس نسبتاً زیاد هستند برگزاری آزمون های چندگزینه ای غیرحضوری در قالب پروتکل تعیین که به امنیت آزمون در آن توجه شده باشد، قابل آنالیز است. روشن است که این روش آزمون با ریسک مداخله های غیرقابل کنترل همراه است و از این رو باید به عنوان یک گزینه در کنار سایر گزینه ها برای سنجش آموخته های دانشجویان مورد استفاده قرار بگیرد.

پرنده پارسی: پرنده پارسی: آخرین اخبار و مقالات خبری و تحلیلی

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 84235

به "بخشنامه ای دیگر از وزارت علوم ، چگونه برگزار کردن امتحانات انتها ترم به دانشگاه ها سپرده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخشنامه ای دیگر از وزارت علوم ، چگونه برگزار کردن امتحانات انتها ترم به دانشگاه ها سپرده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید