تهدید آمریکا علیه سیاست دفاعی مستقل اروپا؛ جرقه ای دیگر در مناسبات واشنگتن-بروکسل

به گزارش مجله سرگرمی، وزارت دفاع آمریکا طی نامه ای تهدید آمیز از اتحادیه اروپا خواسته است که طرح مهم خود در زمینه پیشبرد یک سیاست مستقل دفاعی و تسلیحاتی در اتحادیه اروپا را مورد بازنگری قرار دهد.

تهدید آمریکا علیه سیاست دفاعی مستقل اروپا؛ جرقه ای دیگر در مناسبات واشنگتن-بروکسل

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از هفته نامه اشپیگل، مناسبات بین اتحادیه اروپا و آمریکا در معرض خطر مناقشات جدیدی قرار گرفته است.

بر اساس اطلاعات هفته نامه اشپیگل آمریکا می خواهد قواعد صندوق دفاعی اتحادیه اروپا را تغییر دهد. وی تهدید نموده است که اگر این اتفاق نیفتد اروپا در معرض مجازات های واشنگتن قرار خواهد گرفت.

اشپیگل در ادامه این گزارش نوشت: نامه ای که اوایل ماه می از طرف واشنگتن خطاب به نماینده عالی رتبه سیاست خارجی و دفاعی اتحادیه اروپا (فدریکا موگرینی) ارسال شد با جمله فدریکای عزیر شروع شد. اما نویسندگان این نامه بعد از چند جمله نظم دیپلماتیک این نامه را کنار می گذارند. در این نامه آمده است که آمریکا درباره پروژه ها برای همکاری بهتر اروپاییان در زمینه تسلیحاتی بسیار نگران است.

در ادامه این مطلب آمده است که این نامه خطاب به فدریکا موگرینی کم تر از یک اعلان جنگ دیگر علیه اتحادیه اروپا نیست.

در این نامه چهار صفحه ای که آلن لرد و آندرا تامپسون، معاونین وزیر دفاع آمریکا در امور کنترل تسلیحات نوشته بودند به دو پروژه مرکزی اتحادیه اروپا یعنی توافق برای همکاری بیشتر در زمینه دفاعی و صندوق توسعه میلیاردی پروژه های تسلیحاتی اتحادیه اروپا انتقاد وارد شده است.

این دو مقام ارشد پنتاگون ضمن انتقاد به طرح این قراردادهای اروپایی اعلام کردند که اتحادیه اروپا به تنهایی طرح های صنایع دفاعی و تسلیحاتی خود را اجرا نموده و بدین ترتیب همگرایی صنایع دفاعی و تسلیحاتی دوسوی اقیانوس اطلس (ترانس آتلانتیک) با سه دهه سابقه، را در چارچوب ناتو و همچنین همکاری نظامی آمریکا و اروپا را تهدید می نماید. به این ترتیب اتحادیه اروپا همکاری های شراکتی با آمریکا را به خطر می اندازد.

اتحادیه اروپا در سال های اخیر دو پروژه مهم برای تقویت صنعت تسلیحات اتحادیه اروپا را در دستور کار قرار داده است. از یک طرف می خواهد سیستم های تسلیحاتی را خود و به صورت مستقل از آمریکا توسعه و فراوری کند. برای توسعه دقیق این سیستم اتحادیه اروپا حدود 13 میلیارد یورو سرمایه گذاری در صندوق دفاع اروپا را در مد نظر قرار داده است.

این گونه اقدامات اروپا به مذاق آمریکا خوش نیامده و از این رو این دو مقام ارشد پنتاگون در این باره به اروپا هشدار داده اند که طرح همکاری دفاعی دائمی اتحادیه اروپا PESCO و تاسیس صندوق دفاعی با بودجه 13 میلیارد یورو متاسفانه با همکاری های صنعتی و تسلیحاتی مشترک در اتحادیه اروپا و آن سوی آتلانتیک منطبق نیست.

در این نامه درباره زبان و قواعد محدود نماینده اتحادیه اروپا ابراز نگرانی شده و واشنگتن خواهان تغییرات معینی در این طرح اتحادیه اروپا شده است. معاونین وزارت دفاع آمریکا در این نامه توصیه کردند که قبل از اینکه این قراردادها توسعه یابد یک بار دیگر با توجه به اهداف بلند مدت ما برای شراکت امنیتی دو سوی آتلانتیک مورد بازنگری قرار گیرد.

آنها تاکید کردند که با واژگان و توضیحات شفاهی واشنگتن راضی نخواهد شد و دولت ترامپ خواهان تغییرات معین در توافقات مربوطه است. ایالات متحده معتقد است که با تغییرات کوچکی در پیش نویس مقررات صندوق دفاع اروپا تردیدها می تواند رفع گردد.

پنتاگون تهدید نموده که اگر اتحادیه اروپا به تنهایی برای اجرای طرح های دفاعی و تسلیحاتی اقدام و از مشارکت با کشورهای ثالث و بخصوص آمریکا خودداری کند، آمریکا در روابط تجاری و سیاسی با اتحادیه مقابله به مثل خواهد نمود.

لحن شدید این نامه بسیاری از دیپلمات ها در اتحادیه اروپا را غافلگیر نموده است.

به نوشته هفته نامه اشپیگل، وزرای دفاع و امور خارجه اتحادیه اروپا می خواهند در نشستی که امروز (سه شنبه) برگزار می گردد درباره چگونگی واکنش به این نامه با هم مشاوره نمایند.

دنبال کردن رویکرد مستقل در سیاست دفاعی مسئله ای است که بخصوص آلمان و فرانسه بر آن تاکید دارند.

فون در لاین ، وزیر دفاع آلمان در آستانه برگزاری نشست وزرای اروپایی در واکنش به این نامه گفت که ما اروپاییان آنچه را که سال های طولانی دوستان آمریکایی ما درخواست نموده اند را انجام می دهیم. وظیفه ما در حال حاضر اعتماد سازی در این باره است که ناتو از این کوشش ها در راستای ایجاد اتحادیه دفاعی اروپایی سود می برد. وی بازنگری مجدد درباره این قراردادها را در علاقه اروپا ندانست.

پرنده پارسی: پرنده پارسی: آخرین اخبار و مقالات خبری و تحلیلی

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 23628

به "تهدید آمریکا علیه سیاست دفاعی مستقل اروپا؛ جرقه ای دیگر در مناسبات واشنگتن-بروکسل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهدید آمریکا علیه سیاست دفاعی مستقل اروپا؛ جرقه ای دیگر در مناسبات واشنگتن-بروکسل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید