ثبت 5 زلزله در استان تهران، رخداد بزرگترین زمین لرزه در جهرم فارس

به گزارش مجله سرگرمی، در هفته گذشته در فیروزکوه 4 زلزله و در پاکدشت یک زلزله به ثبت رسید، ضمن آنکه جهرم استان فارس نیز زمین لرزه ای به بزرگای 4.2 را تجربه کرد.

ثبت 5 زلزله در استان تهران، رخداد بزرگترین زمین لرزه در جهرم فارس

به گزارش خبرنگاران، در هفته گذشته 4 زمین لرزه با بزرگای بین 2.5 تا 3.8 در فیروزکوه استان تهران رخ داد، ضمن آنکه پاکدشت استان تهران نیز با زمین لرزه ای به بزرگای 3 لرزید.

در حالی در پاکدشت استان تهران زلزله ای با بزرگی 3 رخ داد که قبل از آن چندین زلزله کوچک در شرق تهران رخ داده بود. رومرکز در مجاورت بزرگراه تهران - مشهد و در 15 کیلومتری شرقی خط راه آهن تهران - مشهد قرار می گیرد. علاوه بر آن نزدیکترین فرودگاه به رومرکز زلزله، فرودگاه مهرآباد تهران در 48 کیلومتری شمال غرب رومرکز زلزله است.

همچنین دو سد ماملو در شمال رومرکز (13 کیلومتری) و سد اجرایی ایوانکی در جنوب شرقی رومرکز از زیرساخت های مهم محدوده اطراف رومرکز به شمار می روند.

به گفته دکتر علی بیت اللهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با توجه به قرارگیری رومرکز زلزله در مجاورت گسل ایوانکی احتمال داده می شود که این گسل مسبب زمین لرزه پاکدشت با بزرگی 3 باشد.

وی اضافه نمود: گستره رومرکز زلزله، محدوده فعال از نظر لرزه خیزی است. سه زمین لرزه تاریخی بالای 7 در امتداد گسل ایوانکی معرف فعال بودن این گسل 75 کیلومتری است که تا حوالی جنوبی شهر تهران نیز گستردگی دارد.

علاوه بر آن بزرگترین زلزله های هفته گذشته در جهرم استان فارس با بزرگای 4.2 رخ داد. جزئیات زلزله های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه 6 مهر

در قصرشیرین استان کرمانشاه زلزله 2.9، در بافت استان کرمان زلزله 2.6، در فردوس استان خراسان جنوبی زلزله 2.8 و در لوندویل استان گیلان زلزله 2.6 به ثبت رسید.

یکشنبه 7 مهر

جبالبارز استان کرمان با زمین لرزه ای به بزرگای 3.9 در عمق 7 کیلومتری لرزید.کانون این زمین لرزه در30 کیلومتری جبالبارز، 40 کیلومتری جیرفت و 42 کیلومتری بروات استان کرمان گزارش شد.

در بهاباد استان یزد زلزله 2.8، در سالند استان خوزستان زلزله 2.9، در بوئین زهرای استان قزوین زلزله 2.9، در نایبند استان خراسان جنوبی زلزله 2.5 و در سلطان آباد استان خراسان رضوی زلزله 2.5 رخ داد.

دوشنبه 8 مهر

در ایذه استان خوزستان زمین لرزه ای به بزرگای 3 در عمق 6 کیلومتری رخ داد و کانون این زمین لرزه در 28 کیلومتری ایذه و 47 کیلومتری قلعه خواجه استان خوزستان و 47 کیلومتری چلگرد استان چهارمحال وبختیاری بوده است.

در بوئین زهرای استان قزوین نیز زلزله 2.5 به ثبت رسید.

سه شنبه 9 مهر

در تازه آباد استان کرمانشاه زلزله 2.5 رخ داد.

چهارشنبه 10 مهر

هجدک استان کرمان زلزله ای به بزرگای 3.2 در عمق 8 کیلومتری را تجربه کرد و کانون این رخداد لرزه ای در 35 کیلومتری هجدک، 47 کیلومتری چترود و 52 کیلومتری شهداد استان کرمان بوده است.

در نودان استان فارس زمین لرزه 2.7 و در قصرشیرین استان کرمانشاه دو زلزله 2.5 به ثبت رسید.

در فاریاب استان کرمان زلزله ای به بزرگای 3.4 در عمق 10 کیلومتری رخ داد. کانون رومرکز آن در 25 کیلومتری فاریاب، 43 کیلومتری کهنوج و 49 کیلومتری عنبرآباد استان کرمان گزارش شد.

ازگله استان کرمانشاه زلزله ای به بزرگای 3.1 در عمق 10 کیلومتری را تجربه کرد. کانون رومرکز این زلزله در 8 کیلومتری ازگله، 28 کیلومتری تازه آباد و 33 کیلومتری سرپل ذهاب این استان بوده است.

پنج شنبه 11 مهر

در بندر خمیر زلزله 2.7 و در فیروزکوه استان تهران زلزله 2.9 به ثبت رسید.

فیروزکوه استان تهران بعد از یک زمین لرزه به بزرگای 2.8، زلزله دیگری به بزرگای 3.8 را تجربه کرد. کانون این زمین لرزه در 22 کیلومتری فیروزکوه استان تهران و 25 کیلومتری آلاشت و 28 کیلومتری پل سفید استان مازندران بوده است.

در سرگز استان هرمزگان زلزله ای به بزرگای 3.2 در عمق 15 کیلومتری رخ داد. کانون این زمین لرزه در 21 کیلومتری سرگز، 47 کیلومتری فاریاب و 50 کیلومتری فارغان این استان بوده است.

جمعه 12 مهر

در اشنویه استان آذربایجان غریی زلزله 2.7، در دو گنبدان استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله 2.5 و در فیروزکوه استان تهران 2.5 رخ داد.

چرام استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله 3.8 را تجربه کرد. کانون این زمین لرزه در 16 کیلومتری چرام، 28 کیلومتری دهدشت و 29 کیلومتری دوگنبدان این استان بوده است.

پاکدشت استان تهران نیز با زمین لرزه ای به بزرگای 3 لرزید. عمق این زمین لرزه در 20 کیلومتری زمین و کانون رومرکز آن در 4 کیلومتری پاکدشت، 7 کیلومتری شریف آباد و 9 کیلومتری قیامدشت استان تهران گزارش شد.

در جهرم استان فارس زلزله ای به بزرگای 4.2 در عمق 10 کیلومتری به ثبت رسید. این زلزله در 11 کیلومتری جهرم، 21 کیلومتری قطب آباد و 35 کیلومتری زاهد شهر این استان رخ داده است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 49387

به "ثبت 5 زلزله در استان تهران، رخداد بزرگترین زمین لرزه در جهرم فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت 5 زلزله در استان تهران، رخداد بزرگترین زمین لرزه در جهرم فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید