دنیا نگران قات زدن مردم است؛ از آفریقا آغاز شد به همه جا رسیده است

به گزارش مجله سرگرمی، مردم بخش های از آفریقا مثل سومالی برای پرکردن حواس خود از سختی های زندگی قات می زنند. این قات زدن به کشورهای دیگر مثل یمن هم رسید. حالا به مرور مردمی کشورهای مختلف دنیا از مالزی گرفته تا روسیه قات می زنند. اکنون دنیا نگران قات زدن مردم است.

دنیا نگران قات زدن مردم است؛ از آفریقا آغاز شد به همه جا رسیده است

به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، این رستنی قبلاً به اروپا نفوذ نموده و در خیابانهای مصر قدم می زند ، ده ها مورد استفاده از آن در روسیه نیز شناسایی و ثبت شده است. پیامدهای آن چیست؟ و چرا قات در آفریقا ممنوع نشده است؟

اتیوپی نقطه مبدا است که از آن تخم قات در سراسر شاخ آفریقا و بعد از آن در منطقه کوهستانی هرار اتیوپی و سومالی، جیبوتی و اریتره و سپس در تانزانیا و کنیا پخش می گردد و در نهایت به سواحل اروپا و آمریکا می رسد. لازم به تذکر است که برگهای قات تازه برش خورده باید هر چه سریعتر به مقصد خود رسانده شده و مصرف گردد، در غیر این صورت خاصیت نیش زننده خود را از دست می دهد و قیمت آن کاهش می یابد.

خبرگزاری روسی که این خبر را به نقل از پایگاه خبری ساسه پست مصر منتشر نموده در ادامه می افزاید: برگ های قات به آفریقایی ها یاری می نماید تا از سختی های زندگی آرام شوند و حواسشان پرت گردد، اما با گذشت تاثیر این گیاه مخدر، توهم، بی خوابی، از دست دادن اشتها اتفاق می افتد، زخم هایی در معده شکل می گیرد که بعدا می تواند منجر به سرطان معده گردد. مری و روده در معرض همان اثرات منفی قرار دارند که موجب بروز سرطان در این ارگان ها می گردد. بزرگترین ضربه به کبد است که بدن را از سموم و مواد مضر پاک می نماید. با گذشت زمان، تعداد زیادی از سموم در کبد انباشته می گردد و این منجر به مرگ می گردد.

قات توسط محلی ها به عنوان گزینه ای برای ایجاد وحدت گمشده آفریقا مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا درگیری های خونین قبیله ای تا به امروز تکان دهنده آن قاره است. این ماده مخدر به طور آزاد در عروسی ها و مراسم خاکسپاری، در خانه و خیابان، مساجد و کلیساها، توسط سربازان و عاشقان استفاده می گردد. بعضی صوفیان برای توجیه استفاده از آن در جلسات مذهبی، قات را غذای صالحان می نامند. به نوبه خود محققان خارجی جویدن قات را سنتی آفریقایی می دانند که مشابه سنت غربی قهوه خوری است.

سومالی نزدیکترین کشور به اتیوپی است، جایی که قات برای اولین بار پرورش داده شد و همین امر سومالی را قربانی اصلی نفوذ مضر این گیاه کرد. طبق بعضی گزارش ها، سه چهارم مردان در سومالی قات می زنند. تقریباً در هر خانه اتاق بزرگی وجود دارد که مردان در آن دور هم جمع می شوند و برگهای قات می جوند. قات مرزهای جنسیتی را نقض نموده است، همانطور که هم توسط زنان و هم مردان مورد استفاده قرار می گیرد. با این وجود، هیچ اطلاعات موثقی در خصوص تعداد زنانی که قات می زنند، در دست نیست، اما این واقعیت که مردان در خیابان ها آشکارا قات می زنند و زنان فقط در خانه شیره آنرا می خورند، شایان توجه ویژه ای است.

سومالی هر سال نیم میلیارد دلار قات را از اتیوپی خریداری می نماید و این امر آن را به منبع مهمی برای کسب درآمد ملی اتیوپی تبدیل می نماید. اما از طرف دیگر، سومالی بابت این گیاه مخدر مبلغی برابر با نیمی از فراوری ناخالص داخلی خود را به اتیوپی می پردازد. جالب اینجاست که از نظر واردات قات اتیوپی، جیبوتی از سومالی دست کمی ندارد. ارقام فوق کاملاً شرح می دهد که چرا قات طلای سبز خوانده می گردد. کنیا در نزدیکی اتیوپی قرار گرفته است، کنیا سالانه 250 میلیون دلار قات صادر می نماید. گفتنی است که درآمد برگهای قات از درآمد حاصل از چای کنیا یکی از رایج ترین محصولات کنیا، فراتر است. قات در انگلیس، فرانسه و این اواخر با پناه جویان تازه، وارد در آلمان گسترش پیدا نموده است.

  • دولت ها عوض می شوند، اما قات باقی می ماند

جویدن قات در بین یمن ها بسیار رایج است. هنگامی که انگلیس در سال 1957 سعی کرد ممنوعیت قات در یمن را اعلام کند، مردم شورش کردند. در سال 1972، پس از استقلال، قات در یمن جنوبی ممنوع شد. به هر حال، دولت یمن جنوبی دوام چندانی نداشت و شاید یکی از دلایل فروپاشی آن، ممنوعیت استفاده و کشت بود. به نوبه خود، بعضی کارشناسان غربی بر این باورند که قات جادوی خاصی دارد: هرچه دولت کوشش می نماید تا آن را نابود کند، بیشتر به زندگی می چسبد.

در یمن، جنگ های قبیله ای به دلیل درگیری بین افراد تحت تأثیر قات ادامه دارد. این گیاه مخدر به حفظ آتش جنگ یاری می نماید و به مبارزان این فرصت را می دهد که بدون هیچ گونه فکر غیر ضروری جنگ نمایند. تجارت قات برخلاف سایر کالاها، در طول جنگ شکوفا می گردد. بنابراین، نقش یک بازرگان قات با نقش یک فروشنده سلاح شبیه است - هر دو آنها از جنگ سود می برند.

به اطلاع سازمان بهداشت دنیای، 90٪ از مردان و 50٪ از زنان در یمن قات می زنند. علاوه بر این، در آن کشور حتی اتحادیه ویژه برای افرادی که در کشت گیاه قات مشغول فعالیت هستند، وجود دارد، هدف آن محافظت از گیاه است. در یمن استفاده از قات توسط اسطوره ها احاطه شده است. معتادان و فروشندگان مواد مخدر اعتراف می نمایند که بدون قات قادر به انجام کاری نیستند.

کشف بزرگترین کارتل مخدر جهادی در یونان

© AP PHOTO / THANASSIS STAVRAKIS

کشف بزرگترین کارتل مخدر جهادی در یونان

براساس داده های غیر رسمی، 58٪ از سرزمین های یمن توسط این گیاه اشغال شده است. در سال 2000 قانونی در این کشور تصویب شد که براساس آن 28٪ از درآمد حاصل از فروش قات به خزانه دولت می رود، بنابراین یمن ها در ازای میلیاردها ریال یمنی، این گیاه را تحت نظارت مقامات محلی پرورش می دهند. بیش از 55٪ از کل مصرف آب در یمن برای آب دادن به این گیاه می گردد و این یک تهدید جدید را بوجود می آورد و آن، کاهش ذخایر آب زیرزمینی است. با وجود این، با وجود چنین نشاندادهای بالا، تنها 13٪ از جمعیت یمن مشغول کشت و فروش قات هستند.

  • کابوس جدید: گیاه آفریقایی دنیا را اسیر می نماید

مهاجران یمنی تخم و برگ قات را در سراسر دنیا پحش می نمایند. قات در هند دیده شد و به روسیه رسید. به یاد بیاوریم که دولت روسیه استفاده از قات را به عنوان یک اقدام احتیاطی ممنوع نموده است، با این حال، در سال 2016، مقامات روسیه یک دانشجوی یمنی را که در مسکو تحصیل کرد به دلیل ذخیره سازی برگ های قات دستگیر کردند. سرویس کنترل مواد مخدر روسیه ده ها مورد از مصرف قات را در این کشور شناسایی نموده است. این کار باعث برانگیختگی در جامعه دنیای شد و انتها چین و مالزی اعتراف کردند که قات به سرزمین کشورهایشان نفوذ نموده است. سؤال این است، چگونه توانسته اند سیستم های امنیتی در فرودگاه های بین المللی را گمراه نمایند؟ پاسخ در این واقعیت نهفته است که بازرگانان یمنی متخصصانی را که در خشک کردن برگها مشغول فعالیت هستند جذب می نمایند تا خصوصیات مواد مخدر حفظ گردد.

معتادانی که قات می زنند در صورت خشک بودن یا قطع شدن برگها، از خرید آن خودداری می نمایند. قیمت چنین محصولی به طور اتوماتیک حداقل دو بار کاهش می یابد. بنابراین، فروشندگان قات برای حفظ اطمینان از صادرات به بازارهای دنیای جدید، مجبور بودند تا ضمن حفظ خواص آن، راه هایی برای خشک کردن قات را پیدا نمایند. به این خاطر قات پس از خشک شدن، با دقت خرد می گردد تا شبیه حنا گردد و سپس در جعبه های خالی پلاستیکی باقی مانده از حنا بسته بندی می گردد تا به آن امکان داده گردد تا فلزیاب ها را فریب دهد.

مصر مقصد اصلی فروش قات خشک است. در آوریل 2019، مقامات مصری 295 کیلوگرم این مخدر را که به وسیله نامه به آدرس های جعلی ارسال شده بود، کشف و ضبط کردند. متأسفانه، این تنها ترفند با گسترش قات در مصر نبود، بنابراین این مخدر همچنان توانسته است به خیابان های مصر برسد.

در انتها، گفتنی است که قات تحت نقاب های جدید و در بسته های جدید سفر به دنیا را ادامه خواهد داد و مبارزه با آن به کابوسی برای دولت های همه کشورها تبدیل می گردد.

georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها

russiaro.ir: روسیه: سفر به کشور پهناور تزارها، مسکو، سن پطرزبورگ، سوچی و کازان

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 59701

به "دنیا نگران قات زدن مردم است؛ از آفریقا آغاز شد به همه جا رسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنیا نگران قات زدن مردم است؛ از آفریقا آغاز شد به همه جا رسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید