خبرنگاران اتمام پروژه های عمرانی، دو برابر بودجه عمومی کشور اعتبار احتیاج دارد

به گزارش مجله سرگرمی، تهران-خبرنگاران- سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اتمام 86 هزار پروژه نیمه تمام عمرانی کشور نیازمند رقمی معادل دو برابر بودجه عمومی کشور است.

خبرنگاران اتمام پروژه های عمرانی، دو برابر بودجه عمومی کشور اعتبار احتیاج دارد

محمد خدابخشی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرنگاران با تشریح دستور کار نشست امروز کمیسیون برنامه و بودجه اظهارداشت: در این نشست دو موضوع در دستور کار نهاده شد که یکی ادامه آنالیز لایحه مشارکت عمومی - خصوصی و دیگری رسیدگی به لایحه اصلاح قانون اصلاح مواد (63) و (64) قانون محاسبات عمومی کشور بود.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس دهم شورای اسلامی درباره موضوع نخست یعنی آنالیز لایحه مشارکت عمومی - خصوصی گفت: با توجه به اینکه درحال حاضر 86 هزار پروژه عمرانی ملی و استانی نیمه تمام داریم و با توجه به برآوردهای صورت گرفته، تکمیل این پروژه ها به هزار هزار میلیاردتومان اعتبار احتیاج دارد و این رقمی معادل دو برابر بودجه عمومی کشور است.

وی اضافه نمود: اعضای کمیسیون برنامه وبودجه کلیات لایحه مشارکت عمومی - خصوصی را تصویب کردند؛ البته نگرانی هایی درباره این لایحه بین نمایندگان وجود داشت که پروژه های زیرساختی در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته تحت تأثیر این لایحه قرار بگیرد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درمجموع نگاه نمایندگان به لایحه مشارکت عمومی- خصوصی مثبت بود، اضافه نمود: این نمایندگان فقط نگرانند این لایحه باعث حذف پروژه های زیرساختی در مناطق محروم و به مرحله تکمیل نرسیدن آنها نگردد.

وی اضافه نمود: برای برطرف این نگرانی پیشنهادی ارائه شد تا این لایحه در صورت تصویب در مناطقی به اجرا در بیاید که شاخص زیرساختی اش بالاتر از متوسط کشور باشد و برای پروژه های در مناطق محروم هم از بودجه عمومی استفاده گردد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره آنالیز صلاح مواد 63 و 64 قانون محاسبات عمومی کشور گفت: با توجه به اینکه نمایندگان هرساله درگیر جذب اعتبارات عمرانی هستند و بعضی سال ها کوشش می نمایند با تصویب طرح هایی مهلت جذب طرح های عمرانی را تا 31 شهریور سال بعد باشد، این لایحه در دستور کار نهاده شد تا با تبدیل آن به قانون مانده اعتبارات عمرانی به سال بعد انتقال پیدا کند.

وی با بیان تصویب کلیات لایحه اصلاح قانون اصلاح مواد 63 و 64 قانون محاسبات عمومی کشور ادامه داد: با تصویب این اصلاحیه، نگرانی برای جذب اعتبارات عمرانی سال بعد برطرف می گردد و کارهای عمرانی با مسائل کمتری انجام می گردد.

خدابخشی درباره طرح مشوق کمیسیون عمران برای انجام پروژ ه های عمرانی نیمه تمام در مناطق محروم با توجه به لایحه مشارکت عمومی- خصوصی گفت: ممکن است بعضی پروژه ها جذابیتی برای بخش خصوصی نداشته باشد و این لایحه هم قرار نیست مشکل همه پروژه های عمرانی را برطرف کند.

وی با اشاره به اینکه تصویب این لایحه باعث می گردد تعداد معینی طرح در کشور اجرا گردد، اضافه نمود: لایحه مشارکت عمومی- خصوصی به پروژه های عمرانی یاری می نماید.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه توضیح داد: براساس مطالعات صورت گرفته در رابطه با مشارکت عمومی- خصوصی، متوسط جهانی بدین صورت است که معادل 5 تا 7 درصد فراوری ناخالص داخلی برای پروژه های عمرانی هزینه گردد و با توجه به مسائل کشور، این هزینه زیر 3 درصد رسیده که با تصویب لایحه مشارکت عمومی- خصوصی شاهد افزایش اعتبار پروژه های عمرانی به نسبت فراوری ناخالص خواهیم بود.

پرنده پارسی: پرنده پارسی: آخرین اخبار و مقالات خبری و تحلیلی

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 29187

به "خبرنگاران اتمام پروژه های عمرانی، دو برابر بودجه عمومی کشور اعتبار احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اتمام پروژه های عمرانی، دو برابر بودجه عمومی کشور اعتبار احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید