خبرنگاران رئیس شورا: دولت به دنبال محدود کردن اختیارات شوراها است

به گزارش مجله سرگرمی، بیرجند- خبرنگاران - رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: دولت با ارایه چند لایحه به مجلس به دنبال محدودکردن اختیارات شوراها است که احتیاج به بازنگری دارد.

خبرنگاران رئیس شورا: دولت به دنبال محدود کردن اختیارات شوراها است

ابراهیم تقی زاده روز شنبه در نشست علنی شورای اسلامی شهر بیرجند اضافه نمود: در مجمع مشورتی مسئولان شوراهای کلان شهرها و مراکز استان ها که اخیر برگزار شده بود موضوع لایحه های جدید دولت به مجلس در مورد موضوعات شهری مورد بحث نهاده شد.

وی گفت: یکی از این لایحه ها بازنگری قانون مالیات بر ارزش اضافه نموده بوده و همچنین محول شدن انتخاب شهردار به استانداران که این موضوعات بر کاهش اختیارات شوراها تاثیر گذار است.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: در بحث مشخص عوارض در قانون مالیات بر ارزش اضافه نموده نیز دولت می خواهد که شوراها اختیار نداشته باشند و در قالب مالیات این عوارض توسط خود دولت اخذ گردد.

وی ادامه داد: در قانون مالیات بر ارزش اضافه نموده سهم دولت 91 درصد و 9 درصد باقی مانده مربوط به شهرداری ها و دهیاری ها است که از این میزان نیز فقط چهار درصد سهم شهرداری ها می گردد و آنهم کاملاً تحقق پیدا نمی نماید.

تقی زاده اضافه نمود: در بحض عوارضی از جرایم تخلفات هدایت و رانندگی، سیگار، نفت کوره، گمرک و سوخت نیز آنچه در نظرگرفته می گردد سهم شهرداری ها کمتر از یک چهارم است.

وی با بیان اینکه معمولاً سهم شهرهای کوچکتر در پرداخت این عوارض بیشتر تحقق پیدا می نماید گفت: مراکز استان ها از این موضوع گلایه مند هستند اما وزارت کشور به دنبال تعادل بخشی بین شهرها از این روش است.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند ادامه داد: در استانداری ها نیز معمول است که هر شهر یا شهرداری بیشتر خیمه بزند سهم بیشتری دریافت می نماید.

وی با بیان اینکه شوراها تصمیم گرفته اند مکاتبه ای برای بازنگری این لوایح به مجلس ارایه دهند گفت: اگر اختیارات شوراها کاهش یابد شهرها را نمی توان اداره کرد.

تقی زاده با اشاره به وضع شهرداری بیرجند گفت: در برآورد صورت گرفته وضعیت تخصیص بودجه شهرداری بیرجند به نسبت جمعیت در بین شهرهای همتراز بهتر است و وزارت کشور بر بودجه ریزی نقدی تاکید دارد.

وی با تاکید بر اینکه در صورت تصویب لایحه های فوق اختیارات شوراها کم و درآمد شهرداری کاهش می یابد اضافه نمود: باید شورای های اسلامی شهر نمایندگان مجلس را قانع نمایند که این لایحه مورد تصویب قرار نگیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند یادآور شد: دولت به دنبال مسکوت ماندن لایحه مدیریت یکپارچه شهری در مجلس است که به نظر می رسد فعلاً این لایجه منتفی باشد.

دیگر عضو شورای شهر بیرجند نیز با بیان اینکه لایحه برای محدود کردن اختیارات شوراهای اسلامی مغایر با اصول هفتم و صدم قانون اساسی است گفت: وقتی قانون اداره امور واحدهای تقسیم کشوری از جمله شهرها را با نظارت شورای شهر مقدور می نماید این یک پیمان مقدس است که هم دولت و هم مردم باید به آن احترام بگذارند و پایند باشند.

محمد علی طاهری ادامه داد: در اصل 153 قانون اساسی نیز استانداران، فرمانداران و بخشداران در حدود اختیارات شورها ملزم به رعایت تصمیم قانونی آنها هستند.

وی با تاکید بر اینکه قانون شأن و صندلی شورا را بلند مرتبه مشخص نموده است ادامه داد: باید در تدوین هرگونه لایحه ای که موجب محدود شدن حدود اختیارات شوراها می گردد با دقت بیشتری تصمیم گیری کرد که مغایر اصول قانونی نباشد.

در این جلسه مقرر شد نشستی با مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی گرفته و این موضوع مطرح گردد.

9893 *6054

پرنده پارسی: پرنده پارسی: آخرین اخبار و مقالات خبری و تحلیلی

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 29098

به "خبرنگاران رئیس شورا: دولت به دنبال محدود کردن اختیارات شوراها است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رئیس شورا: دولت به دنبال محدود کردن اختیارات شوراها است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید