خبرنگاران کارآگاه دهکده؛ رمانی در قالب 6 داستان کوتاه

به گزارش مجله سرگرمی، تهران- خبرنگاران- کارآگاه دهکده نام کتابی است از ویلیام فاکنر با 6 داستان کارآگاهی و پلیسی که هرچند با هم یک رمان را تشکیل داده اند اما هر یک هویت مستقل خود را دارند.

خبرنگاران کارآگاه دهکده؛ رمانی در قالب 6 داستان کوتاه

کارآگاه دهکده را احمد اخوت ترجمه نموده و این بار به سراغ 6 داستان از ویلیام فاکنر رفته است. این داستان ها در مجموعه ترفند شوالیه منتشر شده است. این داستان ها گرچه به هم پیوسته اند و یک رمان را شکل می دهند، اما هر یک به تنهایی هویت مستقل خود را دارند. این داستان ها عبارتند از مو، دود، تارک جهان، دستی روی آب ها، فردا و شب غلط بنماید.

در این میان داستان مو که در سال 1931 یعنی سالی که از نظر کاری برای فاکنر بسیار پر بار بود نوشته است، از جذابیت بیشتری برای خواننده برخوردار است. این داستان یک داستان معمایی است که شباهت هایی هم با داستان گل سرخی برای امیلی دارد که از داستان های معمایی فاکنر محسوب می گردد.

مو فصل آغازین داستان های مجموعه کارآگاه دهکده و اولین داستانی است که در آن، گاوین استیونز در نوشته های فاکنر حضور پیدا می نماید. این شخصیت یک وکیل - کارآگاه است.

داستان های مربوط به استیونز از سال 1930 تا 1959 ادامه یافت و این شخصیت از 28 سالگی تا 50 سالگی اش در داستان های فاکنر زندگی نموده است.

گاوین استیونز در اصل تجسم ذهن زیبایی پرداز و روایتگر فاکنر از زندگی و شخصیت دوست صمیمی اش فیل استون است. استیون وکیل دعاویِ فرهیخته ای بود که زندگی فاکنر بشدت تحت تاثیر او بود.

شخصیت گاوین استیونز در 13 اثر ویلیام فاکنر حضور دارد؛ 6 رمان و 7 داستان کوتاه. اخوت پیش از آغاز متن داستان های مجموعه کارآگاه دهکده، 4 مطلب توضیحی نوشته که با عناوین در آستانه کتاب، فیل استونِ فاکنر، سالشمار زندگی گاوین استیونز و آثاری که گاوین استیونز در آن ها حضور دارد چاپ شده اند. در مقدمه آخر می خوانیم:

شکوه جهانی هنر را ببینید که استیونزی که تا سال 1959 هیچ خبری از او نیست گویی در بیزمانی و در همه جا حضور دارد.

در بخشی از مقدمه هم آمده است: هر یاد، یادهای دیگری را در من زنده می نماید. می گویم کارآگاه دهکده یاد داستان پزشک دهکده میافتم. یادها همواره هستند.

در این داستان ها می خوانیم:

در مغازه هیچ وقت کسی جلوی هاک شاو درباره این دختره، سوزان حرفی نمی زد. قشنگ صبر می کردند آنجا نباشد بعد حرف را آغاز نمایند، مثلاً برود برای ناهار یا به یکی از مرخصی های دوهفته ای اش در ماه آوریل که بالاخره کسی سر در نیاورد کجا و چرا می رفت و کی را می دید.

نگاهی به زندگی و آثار فاکنر

ویلیام کاتبرت فاکنر (1897 - 1962) رمان نویس آمریکایی و برندهٔ جایزه نوبل ادبیات بود. فاکنر در سبک های گوناگون شامل رمان، داستان کوتاه، نمایشنامه، شعر و مقاله صاحب اثر است. شهرت او عمدتاً به خاطر رمان ها و داستان های کوتاهش است که بسیاری از آن ها در شهر خیالی یوکناپاتافا اتفاق می افتد که فاکنر آن را بر اساس ناحیهٔ لافایت، که بیشتر زندگی خود را در آنجا سپری نموده بود، و ناحیه هالی آفریده است.

فاکنر یکی از مهم ترین نویسندگان ادبیات آمریکا و مشخصاً ادبیات جنوب آمریکاست. با اینکه اولین آثار فاکنر از سال 1919 و بیشترشان در دهه های 1920 و 1930 منتشر شده بود، وی تا هنگام دریافت جایزهٔ نوبل در سال 1949 نسبتاً ناشناخته مانده بود. حکایت و رمان آخر او چپاولگران برندهٔ جایزه پولیتزر داستان شدند. در سال 1998، مؤسسه کتابخانه نوین رمان خشم و هیاهوی او را ششمین کتاب در فهرست صد رمان برتر انگلیسی قرن بیستم قرار داد، رمان گوربه گور و روشنایی در ماه اوت هم در این فهرست قرار دارند. رمان آبشالوم، آبشالوم! او هم اغلب در فهرست های مشابه گنجانده می گردد. بیشتر کتاب های او توسط مترجمانی مانند صالح حسینی و نجف دریابندری به فارسی برگردانده شده اند. او عظیم ترین رمان نویس آمریکایی بین دو جنگ جهانی شناخته می گردد.

سبک نوشتاری فاکنر

فاکنر از اوایل دهه بیست میلادی تا آغاز جنگ جهانی دوم، که به کالیفرنیا نقل مکان کرد، 13 رمان و تعداد زیادی داستان کوتاه منتشر کرد. مجموعه این آثار پایه شهرت او شد و در نهایت منجر به دریافت جایزه نوبل در سن 52 سالگی شد. این مجموعه مفصل، که محرک اصلی اش احتیاج یک نویسنده ناشناخته به پول بود، مشهورترین آثار او را دربردارد: خشم و هیاهو (1929)، گوربه گور (1930)، روشنایی در ماه اوت (1932) و آبشالوم، آبشالوم! (1936). فاکنر در این دوره تعداد زیادی داستان کوتاه هم نوشت.

نخستین مجموعه داستان کوتاه او شامل بسیاری از داستان های تحسین شده اش مانند یک گل سرخ برای امیلی، سرخ پوست می رود، خورشید آن عصر، و سپتامبر بی باران بود.

شهرت فاکنر به سبک تجربی او و توجه دقیقش به شیوه بیان و آهنگ نوشتار است. فاکنر برخلاف شیوه مینیمالیستی ارنست همینگوی، نویسنده معاصرش، در نوشته هایش مکرراً از جریان سیال ذهن بهره می گیرد و غالباً داستان هایی عمیقاً عاطفی، ظریف، پیچیده، و گاه گوتیک با شخصیت های گوناگون شامل برده های آزادشده، یا اعقاب برده ها، سفیدپوستان تهیدست، جنوبی های طبقه کارگر یا اعیان می نوشت.

کارآگاه دهکده چهارمین مجموعه از داستان های کوتاه فاکنر است که با ترجمه احمد اخوت توسط نشر افق در 217 صفحه و شمارگان یک هزار و 100 نسخه منتشر شده است.

پرنده پارسی: پرنده پارسی: آخرین اخبار و مقالات خبری و تحلیلی

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 74899

به "خبرنگاران کارآگاه دهکده؛ رمانی در قالب 6 داستان کوتاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کارآگاه دهکده؛ رمانی در قالب 6 داستان کوتاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید