درمان آلزایمر در سطح آزمایشگاهی

به گزارش مجله سرگرمی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان گفت: اکنون، درمان آلزایمر را در سطح آزمایشگاهی در اختیار داریم. در حال حاضر این دارو مراحل اولیه ثبت در وزارت بهداشت را طی می نماید.

درمان آلزایمر در سطح آزمایشگاهی

دکتر کوروش شاه پسند در گفت وگو با خبرنگاران، درباره تحقیقات خود بر روی بیماری آلزایمر گفت: در زمانی که در دانشگاه هاروارد تحصیل می کردم عامل اصلی مرگ سلول های عصبی را شناسایی کردم. به همین دلیل در زمانی که به ایران بازگشتم یک آنتی بادی به عنوان واکسن درمانی علیه عامل اصلی مرگ سلول های عصبی طراحی کردم.

وی اضافه کرد: زمانی که این آنتی بادی به عنوان یک دارو به سلول های عصبی کشت داده شده تزریق شد با توقف مرگ سلول های عصبی روبه رو شدیم؛ در واقع به نوعی درمان آزمایشگاهی آلزایمر را در اختیار داریم.

شاه پسند با بیان این که عامل اصلی مرگ سلول های عصبی حالت خاصی از پروتئین تائو است، گفت: این پروتئین در مغز وجود دارد و در شرایط آلزایمر یا بیماری های مختلف دچار اختلالات ساختاری می گردد. ما شکل سمی این پروتئین را شناسایی کردیم و علیه آن یک آنتی بادی ساختیم. این آنتی بادی به پروتئین تائو می چسبد و آن را از بین می برد.

وی ادامه داد: این دارو در حال گذراندن مراحل ثبت در وزارت بهداشت است تا مجوز کارآزمایی بالینی آن اخذ گردد. پس از اخذ مجوز، بر روی بیماران کارآزمایی بالینی انجام می گردد. این نخستین داروی درمان آلزایمر است که در ایران در حال آماده سازی جهت ثبت در وزارت بهداشت است.

این دانش آموخته دانشگاه هاروارد درباره دیگر فعالیت های تحقیقاتی خود گفت: در حال حاضر 56 طرح تحقیقاتی در حال پیگیری است. پروتئین تائو که در طی بیماری های عصبی دچار تغییرات ساختاری می گردد بر روی 25 بیماری دستگاه عصبی مانند پارکینسون، سندرم داون، دیابت و بیماری های دیگر نقش دارد. پس از این که مجوز کارآزمایی بالینی داروی آلزایمر را اخذ کردیم با فاصله زمانی و به موازات آن، تحقیقات بر روی بیماری هایی که پروتئین تائو بر آن ها نقش دارد را شروع می کنیم.

پرنده پارسی: پرنده پارسی: آخرین اخبار و مقالات خبری و تحلیلی

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 55543

به "درمان آلزایمر در سطح آزمایشگاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان آلزایمر در سطح آزمایشگاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید