زیارتگاه چک چک؛ پیر سبز یزد

به گزارش مجله سرگرمی، زیارتگاه یا پیر چک چک که بین زرتشتیان بیشتر به نام پیر سبز مشهور است، از نیایشگاه های زرتشتی است که در استان یزد واقع شده است و مشهورترین آنها حتی در مقیاس بین المللی است. از این رو بسیاری از فرهنگ دوستان را به خرید بلیط هواپیما یزد ترغیب می کند.

زیارتگاه چک چک؛ پیر سبز یزد

چرا باید از زیارتگاه چک چک بازدید کرد؟

یک مکان دینی و تاریخی مشهور زرتشتیان استان یزد است.

چشم اندازی متفاوت و چشمگیر از کویر یزد پیش روی شما می گذارد.

در آن می توانید طبیعت کوهستان های کویر و سکوت مسحورکننده آن را تجربه کنید.

روایت شفاهی پیدایش پیر چک چک

نیایشگاه چک چک یکی از مجموعه پیر یا زیارتگاه های زرتشتی در استان یزد است. بر پایه روایت های شفاهی زرتشتیان، زمانی که اعراب به ایران یورش می آورند، نیک بانو دختر دوم یزد سوم پادشاه ساسانی، در حال گریز از دست مهاجمان بوده است. او خود را به دامنه این کوه می رساند و از خداوند می خواهد که او را پناه بدهد. کوه دهان باز می کند و نیک بانو در آن پنهان می شود و به تعبیری دفن می شود. این زیارتگاه بعدها در این محل پایه گذاری می شود. قطرات آبی هم که به طور پیوسته در کوه چک چک سرازیر است به عنوان اشک های کوه در سوگ نیک بانو تعبیر می شود.

بنابر همین روایت های شفاهی، دیگر اعضای خانواده یزدگرد سوم در نقاط دیگری از یزد پناه گرفته و درگذشته و زیارتگاه ها یا پیرهایی در یادبود آنها هم ساخته شده است. پیر پارس بانو، پیر نارستانه، پیر هریشت، پیر نارکی و پیر ستی پیر از این جمله هستند.

معماری چک چک

زیارتگاه چک چک در دامنه کوه قرار گرفته است و به همین دلیل از سطح زمین ارتفاع دارد. شما برای رسیدن به محل اصلی نیایشگاه، باید تعداد زیادی پله را پشت سر بگذارید که خود بخشی از مناسک این مکان به شمار می رود. محل اصلی نیایشگاه، تقریبا غاری در دل کوه است که محل نیایش ها و آیین های دینی است. همچنین فضایی پدید آمده است تا گردشگران و بازدیدکنندگان غیرزرتشتی هم بتوانند از این مکان بازدید کنند. این فضا با یک در برنزی با نقش سربازان هخامنشی مشخص است. کف این غار سرامیک شده است و دیواره های آن با دود شمعی که زیارت کنندگان روشن کرده اند به سیاهی می زند. قطرات آب که همان چک چک مشهور را پدید می آورند هم از سقف غار به پایین می افتد.

در بخش های پیرامونی مجموعه، شماری فضای پلکانی و اتاقک هایی معروف به خیله وجود دارد که برای اقامت موقت و استراحت زیارت کنندگان ساخته شده است. هر کدام از این خیله ها با خیراندیشی زرتشتیان منطقه ای از یزد در چند سده اخیر ساخته شده است.

در بخش های مختلفی از این مجموعه، سنگ نوشته هایی وجود دارد که زمان بازسازی و نام کسانی که هزینه آنها را تامین کرده اند یادشده است.

ریشه نام چک چک یا پیر سبز

نام چک چک یا چک چکو chak chak، از دید زبان شناسی یک نام آوا است. یعنی اسمی که بر اساس صوت و صدای خاصی پدید آمده است. نام چک چک به دلیل شنیده شنیدن صدای چک چک قطرات آب که در محیط سربسته و غارگونه نیایشگاه شنیده می شود بر این مکان گذاشته شده است. به دلایل زمین شناختی، چون یزد در چند میلیون سال پیش بخشی از یک دریای بزرگ بوده است، سنگ ها و کوه های آن رسوبی است. در نتیجه با گذر آب، فرسایش می یابد.

کوهی هم که زیارتگاه چک چک در آن قرار گرفته است، در اثر گذر آبراهه های زیرزمینی و تراوش آن از میان سنگ های آهکی کوه، قطرات آب از فراز تالار نیایشگاه به درون حوضچه ای ریخته و جمع می شود. همین آب موجب سرسبزی و رویش درختان در محیط این نیایشگاه شده است و نام سبز، اشاره به همین موقعیت طبیعی دارد.

در محیط پیر سبز به جز درختچه های مناطق کویری و کوهستانی، درختان سرو که جایگاه مقدسی در دین زرتشتی هم دارند رویانیده شده اند.

زمان و هزینه بازدید از نیایشگاه

استفاده از پارکینگ و ورود به این مجموعه برای گردشگران دارای یک تعرفه ورودی است. برای بازدید از این مجموعه و محیط پیرامون آن دست کم به 1 ساعت زمان نیاز دارید. لازم به یادآوری است در روزهای 24 تا 28 خرداد و روز طبیعت (13 فروردین) امکان بازدید از این مجموعه برای گردشگران وجود ندارد.

دیگر جاهای دیدنی نزدیک به زیارتگاه چک چک

قلعه علی بیک: 30 دقیقه رانندگی

روستای خرانق: 32 دقیقه رانندگی

قلعه زردک اردکان: 33 دقیقه رانندگی

آب انبارهای احمد آباد: 36 دقیقه رانندگی

پیر هریشت: 42 دقیقه رانندگی

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به پیر چک چک

اقامتگاه خشت و ماه اردکان: 32 دقیقه رانندگی

هتل جهانگردی اردکان: 33 دقیقه رانندگی

هتل سنتی شبستان اردکان: 38 دقیقه رانندگی

اقامتگاه بومگردی ماه بی بی: 39 دقیقه رانندگی

هتل باغسرای اردکان: 41 دقیقه رانندگی

رستوران های نزدیک به زیارتگاه پیر سبز

سفره خانه سنتی ترنج اردکان: 32 دقیقه رانندگی

رستوران طلائیه: 33 دقیقه رانندگی

فست فود چکاوک اردکان: 34 دقیقه رانندگی

فست فود باگت اردکان: 37 دقیقه رانندگی

پرنده پارسی: پرنده پارسی: آخرین اخبار و مقالات خبری و تحلیلی

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: گردشبان
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 110362

به "زیارتگاه چک چک؛ پیر سبز یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیارتگاه چک چک؛ پیر سبز یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید