شیرین سخنی شاخصه ماندگاری کلام سعدی است

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در قزوین، حمید عابدی ها استاد و پژوهشگر حوزه ادبیات در استان قزوین در این محفل مجازی، گفت: اگر بخواهیم در راه شناخت زبان و ادبیات فارسی و دنیا گام برداریم، در مرحله نخست باید به عنوان دیباچه بحث بتوانیم شخصیت سعدی را بشناسیم؛ اینکه سعدی که بود، چه کرد و چه تأثیری در ادبیات ایران و دنیا داشت؟ را معنی کنیم.

شیرین سخنی شاخصه ماندگاری کلام سعدی است

وی اعلام کرد: شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی از نوابغ و نوادر بلکه اشهر مشاهیر ادبی ایران زمین در طول تاریخ دوره دراز دامان ادبیات پارسی است که با بحث منتقدین ادبیات در مورد مشاهیر ادبی که بعضاً چهره های ملی را با آثار فارسی برای مردم کشور می شناسیم و بعضی از این افراد وجهه بین المللی دارند و با فراوریات آثار فراملی در ادبیات فارسی توانسته اند بخشی از اندیشه خود را به غیراز فارسی زبانان معرفی نمایند.

این استاد دانشگاه گفت: امروز سعدی یکی از مهم ترین مشاهیر ما در حوزه ملی و فراملی است که اگر بخواهیم از بین ادیبان فارسی به اتفاق نظری بین منتقدان و دانشمندان برسیم به 5 شخصیت برمی خوریم که حکیم ابوالقاسم فردوسی، حکیم نظامی گنجوری، شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی، مولانا جلال الدین بلخی و درنهایت خواجه حافظ شیرازی این 5 ادیب فراملی ایران هستند که گاهی بعضی از دیگر از بزرگان ادبیات کشور را نیز در کنار این 5 تن نام برده اند.

عابدی ها یادآور شد: اگر بخواهیم 20 اثر ادبی جهانی را نام ببریم، قطعاً شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی و بوستان سعدی شیرازی نیز جزو این آثار قرار می گیرد.

سعدی در قله ادبیات فارسی واقع شده است

وی گفت: آثار سعدی امروز تقریباً به همه زبان های زنده جهان ترجمه شده است و به عبارت دیگر سعدی در قله ادبیات فارسی واقع شده است و حتی در بین 5 شاعر پارسی گوی بین المللی سعدی در رأس فارسی شناسی و زبان فارسی واقع شده است. فردوسی در حوزه ادبیات حماسی در رأس این حرم است و حافظ در رأس ادبیات تغزلی و نظامی در جهت رمانتیسم و شعرهای بزمی در صدر واقع شده است اما سعدی در همه جهات اشعار و آثار او در رأس واقع شده است.

این پژوهشگر زبان فارسی تأکید کرد: بهترین ترجیح بند زبان فارسی و تنها ترجیح بند سعدی شیرازی است که با بیت بند برگردان بنشینم و صبر پیش گیرم، دنباله کار خویش گیرم توانسته است تنها ترجیع بند خود را به بهترین ترجیع بند ادبیات فارسی تبدیل کند.

عابدی ها اضافه کرد: در غزل سعدی یکی از دو سه نفر اول است و در قصیده نیز جزو برترین هاست و در نثر نیز بی نظیر است و به عبارت دیگر ادبیات فارسی به دو دوره تقسیم می گردد که ادبیات فارسی پیش از اسلام و ادبیات فارسی پس از اسلام که به نظر می رسد بخش ادبیات فارسی پیش از اسلام به فراموشی سپرده شده است.

وی گفت: تنها پژوهشی که دراین باره اجرا شده است اثر دکتر محمود تفضلی و دکتر ژاله آموزگار است که احتیاج است تا دانشجویان این رشته ها در رده های ارشد و دکتری به این بخش بپردازند چراکه آثار بی نظیری در این دوره فراوری شده است که مغفول مانده و فقط مورد مطالعه زبان شناس ها قرار گرفته است.

آمیزش زبان فارسی و عربی به غنی تر شدن فارسی یاری نموده است

این پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی اضافه کرد: ثقل ادبیات فارسی در ایران نیز بعد از ورود اسلام به کشور بوده است و با آمیزش با زبان عربی توانست اتفاقات خوبی را برای زبان ما ایجاد کند. زبان فارسی از زبان عربی کمبودها خود را گرفت ولی به زبان عربی تبدیل نشد بلکه فارسی غنی تری برای ما ایجاد کرد که امروز باعث شده است تا ما سعدی و فردوسی را به عنوان افتخارات خود داشته باشیم.

وی اضافه کرد: سعدی در وسط و در قله قرارگرفته است و می توان گفت زبان فارسی و ادبیات فارسی خود را آماده حضور سعدی نموده است و بعد از سعدی هم هنوز ما داریم از داشته های سعدی در زبان بهره مند می شویم.

سعدی شیرین سخن ترین ادیب فارسی زبان است

این پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی توضیح داد: سعدی از حیث مضمون و محتوا توانست در صدر قرار گیرد چراکه در عرفان، عشق و محبت و موضوعات مختلف توانسته با زبانی بس روان و شیرین آثاری ارزشمند خلق کند. سعدی یکی از سرآمدان ادب عاشقانه فارسی سعدی به حساب می آید که با آن عشق محسوس زمینی تری نسبت به دیگران توانسته شیرینی سخن را به مخاطب انتقال دهد.

وی اضافه کرد: بیشترین مفاخره سعدی به خودش و شعر خودش شیرین سخنی است و در آثار خود نیز چندین بار به این محتوا پرداخته است. در اوستا پیامبر از خداوند برای خودش سخن شیرین را می طلبد و این منحصربه فرد زبان فارسی است که شیرینی سخن و شیرین کلامی را مشاهده می کنیم و ازاین رو شیرین سخن ترین شاعر پارسی گو بی تردید سعدی بوده است و استاد سخن فارسی سعدی است و همشهری او در یکی از غزلیات خود به این مسئله اشاره نموده است.

عابدی یادآور شد: نسل های قبل از ما زندگی شان با سعدی مأنوس بوده و سواد و ادبیات فارسی را با سعدی آموخته اند اما امروز قدری از این مسئله فاصله گرفته ایم.

کرامت انسان رأس موضوع محوری سعدی است

وی با اشاره به بازه زمانی دهه کرامت در کشور ایران اضافه کرد: در آثار سعدی و به خصوص بوستان نیز مسئله کرامت انسان نیز بسیار مطرح شده و موضوعیت دارد و لذا با توجه به شغل اصلی سعدی که معلمی علم کلام بوده است و مسلمان بودن وی اهمیت پرداختن به بحث کرامت نمایان می گردد.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی گفت: سعدی استاد و صاحب کرسی تدریس در بسیاری از دانشگاه های زمان خود نظیر استاد دانشگاه نظامیه در بغداد بوده است و از این حیث یک مسلمان متکلم است و بدون اینکه خودش جایی گفته باشد حافظ کلام الله مجید است و لذا با توجه به آیه لقد کرمنا بنی آدم بوستان سعدی که مشتمل است بر 10 باب که با نام های مختلف نام گذاری شده است همه این ها بر کرامت و شأن انسان ناظر است.

عابدی توضیح داد: سعدی در پنجمین حکایت از باب چهارم بوستان که در باب فروتنی و تواضع است به مسئله کرامت انسانی پرداخته است و بعد کرامت انسان را در لباس تواضع بیان می نماید که این حکایت توانسته به خوبی داستان فقیه متواضعی را روایت کند که لباس ژنده و فقیرانه ای به تن داشته است اما در جمعی که از فضا برگزارشده است جدی نگرفته اند و در این داستان سعدی بیان می نماید که کرامت ابعاد مختلفی دارد که همه این ابعاد درونی است.

وی اعلام کرد: هنر در دوره سعدی به معنای هنرهای زیبای زمان ما نیست بلکه هنر به معنای فضیلت است و در مقابل عیب و نقص می آید و ازاین رو سعدی به خوبی توانسته است به ابعاد مختلف این هنر و کرامت بپردازد.

یادآوری می گردد، نخستین نشست مجازی شعر محفل ادبی علامه قزوینی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قزوین، در فضای مجازی و با شعرخوانی و بیان روایاتی شیرین از سعدی با اجرای حمید عابدی ها، پژوهشگر و زبان شناس به سرانجام رسید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "شیرین سخنی شاخصه ماندگاری کلام سعدی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیرین سخنی شاخصه ماندگاری کلام سعدی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید