ظرفیت گردشگری ورزشی در زرشک و کامان

به گزارش مجله سرگرمی، بهناز عبداللهی - قزوین ـ خبرنگار:استان قزوین برای جذب گردشگر قابلیت های بسیاری دارد. این قابلیت ها صرفا به آثار تاریخی و باستانی محدود نمی گردد، بلکه طبیعت این استان و مجاورت با نواحی مرتفع شمالی و غربی و شرایط منطقه ای از فرصت های مناسب گردشگری قزوین به شمار می رود.

ظرفیت گردشگری ورزشی در زرشک و کامان

منطقه گردشگری زرشک و کامان در 20 کیلومتری شمال قزوین با چشم اندازهای زیبا و آب وهوای مناسب در دامنه کوه، مکانی برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت شهروندان قزوینی محسوب می گردد. خنکی هوا در تابستان و پوشش برف در زمستان و چشمه های فراوان این مکان باعث شده است این منطقه نه تنها برای شهروندان قزوینی بلکه برای استان های همجوار هم جذاب باشد. راه اندازی یک مجموعه تله کابین و پیست اسکی از امکانات گردشگری این منطقه به حساب می آید و در صورتی که شرایط فراهم باشد می توان این منطقه را به یک جاذبه گردشگری و توریستی تبدیل کرد.

  • همت مسئولان

رئیس هیات اسکی استان قزوین در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در صورت ورود بخش خصوصی، منطقه زرشک و کامان می تواند برای 14 تا 15 رشته ورزشی آماده گردد. احتیاج است دستگاه بالابر در این منطقه راه اندازی گردد. این دستگاه فقط برای ورزش اسکی نیست، بلکه برای رشته های ورزشی مانند کوهنوردی، دوچرخه سواری کوهستان، اسب سواری و پرواز با کایت و پاراگلایدر و سایر ورزش های مرتبط هم قابل استفاده است. این ورزش ها می تواند سبب گردد این منطقه در تمام فصول از نظر صنعت گردشگری رونق یابد.

غلامرضا بهشتیان ادامه داد: اگر متولیان استان قزوین، استانداری و سازمان همیاری شهرداری های استان همت نمایند و به پیست اسکی منطقه کامان و زرشک استان قزوین توجه بیشتری داشته باشند، قول می دهیم شهروندان قزوینی در همه ایام سال با حضور در این منطقه ساعات خوش و مفرحی را تجربه نمایند و در کنار ورزش از امکانات و تسهیلات این منطقه بهره کافی را ببرند و از طبیعت زیبای کامان و زرشک لذت ببرند.

  • تایید دنیای

رئیس هیات اسکی استان قزوین گفت: پیست اسکی منطقه زرشک و کامان در قزوین دارای برند بین المللی برای آموزش اسکی است. نماینده فدراسیون اسکی کشور و دنیا طی بازدیدی این موضوع را تایید نموده است و در حال حاضر از بهترین پیست های کشور محسوب می گردد و حتی طبق استانداردهای دنیای برای برگزاری مسابقات هم مناسب است.

وی اضافه نمود: 15 استان در ایران پیست اسکی دارند. پیست اسکی قزوین در کامان و زرشک این قابلیت را دارد که این استان را به یکی از قطب های اسکی کشور تبدیل کند. این پیست به دلیل دسترسی آسان تر برای استفاده نمایندگان در ارتفاعات متوسط یعنی 2650 متر آماده شده است. از آنجا که دمای این ارتفاعات همواره صفر نیست بارندگی کمتر رخ می دهد و این یکی از مشکلاتی است که با آن مواجهیم.

  • دستگاه بالابر

رئیس هیات اسکی استان قزوین که ناظر فنی بستر پیست است شرح داد: مالکیت پیست اسکی متعلق به شهرداری قزوین، شهرداری محمدیه و سازمان همیاری شهرداری های استان قزوین است و همچنین موسسه کاسپین هم مجری طرح است. کاری که در این پیست باید صورت گیرد این است که بستر دستگاه بالابر پیست آماده گردد یعنی نقاط حادثه خیز جهت تعیین و سنگ های جهت برای حرکت دستگاه بالابر آماده گردد. دستگاه های بالابر هم باید استاندارد خودشان را داشته باشند. بهشتیان اظهار گفت: امیدواریم به زودی شرایط بستر دستگاه بالابر از سوی سازمان همیاری شهرداری ها فراهم و قابل استفاده گردد.

  • پیست پلاستیکی

رئیس هیات اسکی استان قزوین گفت: شرایط بارندگی اخیر و کم شدن بارش برف باعث شده است تا نتوانیم از این پیست استفاده بهینه داشته باشیم، زیرا ابزار کار ما برف است و اگر برفی نباشد، نمی گردد این ورزش را انجام داد. از این رو برای برطرف این معضل می گردد پیست هایی با بستر پلاستیکی تهیه کرد. در بازدیدی که در نمایشگاه اتریش از این بستر پلاستیکی داشتم، مشاهده کردم که این بستر پلاستیکی همانند یک کفپوش عمل می نماید و دارای زیرسازی خوبی است.

بهشتیان اضافه نمود: درصورتی که شرایط اقتصادی فراهم باشد و این بستر در پیست های زرشک و کامان آماده گردد، ورزش اسکی در قزوین در 4 فصل رونق می گیرد و مشکل کمبود برف هم جبران می گردد. وی ادامه داد: اسکی روی چمن هم یک جایگزین برای اسکی روی برف است، اما من آن را پیشنهاد نمی کنم زیرا دارای آسیب پذیری زیادی است و در مناطق خشک قابل اجرا نیست. علاوه بر این، حالت سمبلیک دارد و برای استفاده عامه مردم مناسب نیست.

  • آموزش رایگان اسکی

غلامرضا بهشتیان، رئیس هیات اسکی استان قزوین، درباره آموزش اسکی گفت: قزوین 20 مربی خوب برای آموزش اسکی دارد و طی سالیان گذشته همواره آموزش های مقدماتی اسکی در صورت وجود برف به صورت رایگان برای علاقه مندان برگزار شده است. آموزش های مقدماتی به بالابر و فضای وسیع احتیاج ندارد و در شیب ملایم هم می تواند انجام بگیرد. در صورتی که شرایط جوی فراهم باشد این آموزش ها همواره برقرار است.

پرنده پارسی: پرنده پارسی: آخرین اخبار و مقالات خبری و تحلیلی

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 33332

به "ظرفیت گردشگری ورزشی در زرشک و کامان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت گردشگری ورزشی در زرشک و کامان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید