قره کلیسای چالدران مهیای برگزاری شصت و پنحمین مراسم جهانی باداراک

به گزارش مجله سرگرمی، این روزها قره کلیسا در چالدران برای شصت و پنجمین بار مهیای برگزاری مراسمی جهانی با عنوان باداراک شده که مسیحیانی از ده ها کشور جهان را از گوشه و کنار جهان در قالب یک آیین سنتی قدیمی در این مکان جمع می نماید .

قره کلیسای چالدران مهیای برگزاری شصت و پنحمین مراسم جهانی باداراک

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، جلیل جباری با اعلام این مطلب گفت: آذربایجان غربی که از آن به عنوان استان رنگین کمان اقوام، ادیان و مذاهب یاد می گردد سنت ها و آیین های متعددی را از دل تاریخ در جای جای جغرافیای خود حفظ نموده است .

او توضیح داد: در این گوشه از ایران اسلامی ارامنه و پیروان دین حضرت مسیح (ع) در کمال آرامش و با طیب خاطر ، آیین ها و مراسم مذهبی خود را برگزار می نمایند که از جمله مهمترین آنها آئین جهانی باداراک است .

جباری اضافه نمود: این آیین در فاصله بین نیمه دوم تیرماه تا نیمه اول مردادماه در یکی از کوهستانی ترین مناطق ایران در شهرستان چالدران و در ارتفاعاتی که درآن یک کلیسای بسیار قدیمی به نام قره کلیسا واقع شده برگزار می گردد و صدها نفر از پیروان دین حضرت مسیح (ع) از گوشه و کنار جهان در این مکان جمع می شوند و مراسم مذهبی خود را برگزار می نمایند.

جباری گفت: هرساله ادارات متولی برگزاری این رویداد مذهبی از جمله اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانداری چالدران ، پایگاه میراث جهانی کلیساهای ایران تدابیر خاصی را برای برگزاری باشکوه این آئین به مورد اجرا می گذارند که سال جاری در شصت و پنجمین دوره برگزاری آن نیز این رخ داده و قره کلیسا مهیای میزبانی از مهمانان زیادی شده که به عشق دل سپاری به معنویت این مراسم رهسپار شمال آذربایجان غربی خواهند شد .

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی اضافه نمود: در مراسم سال جاری که مصادف است با 65 امین سالگرد برگزاری این مراسم، نمایشگاه عکسی از آثار یکی از هنرمندان سرشناس و نامی استان (جواد پورصمد) در گالری مجموعه برگزار خواهد شد.

او افزود: در تصاویر آماده شده در این نمایشگاه جاذبه های گردشگری و طبیعت بی نظیر استان آذربایجان غربی را به حاضرین مراسم معرفی خواهد نمود.

جباری ادامه داد: سال جاری از در اصلی صحن کلیسا و لوسترهای داخلی کلیسا رونمایی خواهد شد. در چوبی جدیدی براساس مستندات و عکس های قدیمی با همان جنس قدیمی ساخته شده است که در این مراسم پس از برگزاری آیین تبرک آن توسط اسقف رونمایی خواهد شد.

او اضافه نمود: بعد از انقلاب اسلامی در این مراسم توجه خاصی به خانواده شهدای مسیحی و بزرگداشت یاد و خاطره آنان می گردد و همه ساله خانواده این عزیزان در این چنین مراسماتی مورد تجلیل قرار می گیرند که سال جاری نیز به همین گونه خواهد بود.

قره کلیسا درسال 1388 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و یکی از دو اثر آذربایجان غربی در این فهرست است که در کنار تخت سلیمان تکاب نام ایران را در داشتن آثار کهن تاریخی در جهان بلند آوازه نموده است.

پرنده پارسی: پرنده پارسی: آخرین اخبار و مقالات خبری و تحلیلی

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: میراث آریا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 38371

به "قره کلیسای چالدران مهیای برگزاری شصت و پنحمین مراسم جهانی باداراک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قره کلیسای چالدران مهیای برگزاری شصت و پنحمین مراسم جهانی باداراک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید