مشاهده یک گونه پرنده کمیاب در تالاب گندمان برای نخستین بار

به گزارش مجله سرگرمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گونه جدید یلوه نوک سبز برای نخستین بار در تالاب گندمان شهرستان بروجن مشاهده شد.

مشاهده یک گونه پرنده کمیاب در تالاب گندمان برای نخستین بار

به گزارش خبرنگاران، شهرام احمدی اظهار کرد: یک فرد یلوه نوک سبز با نام علمی (Porzana pusilla)برای نخستین بار در تالاب گندمان توسط محیط بان روح الله عسگری مشاهده و توسط نوید زحمتکش، اردوان پاشا زانوس و حمید جباری شناسایی شد.

وی اضافه کرد: تاکنون از حضور این پرنده در سطح استان هیچ گزارشی دریافت نشده بود.

احمدی مطرح نمود: یلوه نوک سبز پرنده ای با طول بدن 17 سانتی متر است که از همه یلوه ها کوچکتر است و هر دو جنس آن به نر یلوه کوچک شباهت دارد و در حالت پرواز لبه سفید اولین شاهپر نخستین بال، نشانه دیگری برای تشخیص آن است.

وی گفت: نر این پرنده و نر یلوه کوچک، هر دو صورت، گلو و سطح شکمی کبود دارند و پوشپرهای زیر دمی آن ها دارای راهراه عرضی سیاه و سفید است.

احمدی ادامه داد: یلوه کوچک یک نوع گونه کمیاب از پرندگان است که بواسطه زیبایی ظاهر، ظرافت در جثه و توازن در ترکیب رنگ یکی از گونه های بسیار دیدنی و کمیاب در کشور است.

این مقام مسئول گفت: زیستگاه این پرنده نادر و کمیاب، معمولا رویش های گیاهی کوتاه تر و انبوه تر و تالاب های کوچک تر را ترجیح می دهد، همچنین در باتلاق ها و تالاب های پر گیاه نیز دیده می شود.

به گزارش خبرنگاران، تالاب گندمان با حدود 1070 هکتار وسعت در فاصله 60 کیلومتری شهرکرد در شهرستان بروجن واقع شده است. این تالاب جزء 10 تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهمترین زیستگاه های جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم گذاری پرندگان مهاجر به شمار می رود که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی(لندن-1352) به ثبت رسیده است.

پرنده پارسی: پرنده پارسی: آخرین اخبار و مقالات خبری و تحلیلی

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 36737

به "مشاهده یک گونه پرنده کمیاب در تالاب گندمان برای نخستین بار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشاهده یک گونه پرنده کمیاب در تالاب گندمان برای نخستین بار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید