معرفی ارقام برنج متناسب با کشت هوازی در کشور

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، مریم حسینی نژاد صبح دوشنبه در هجدهمین همایش ملی برنج در ساری با اشاره به اهمیت برنج و نقش آن در سبد غذایی به چالش های فراوری برنج در دنیا و ایران، بحران کمبود منابع، تغییرات اقلیمی و پیامدهای آن اشاره نمود و گفت: وضعیت فراوری برنج و سطح مالکیت برنج در ایران زیر یک هکتار است و با تعداد زیادی بهره بردار شامل 600 هزار نفر روبرو هسیتم و زندگی 3.5 میلیون نفر در کشور به زارعت برنج بستگی دارد.

معرفی ارقام برنج متناسب با کشت هوازی در کشور

وی با عنوان اینکه تولیدبرنج در کشور نسبت به سایر کشورها پرهزینه است گفت: از اینرو تغییر کاربری در اراضی شمالی کشور تهدید جدی است و چاره ای نداریم علاوه بر افزایش کمی و کیفی بر پایداری شالیزاری تاکید کنیم.

حسینی به اثربخشی از دستاوردهای موسسه تحقیقات کشاورزی اشاره نمود و گفت: در سال 1362 میانگین عملکرد برنج در کشور دو هزار و 831 کیلوگرم در هکتار بوده است و این میزان در دهه 90 میانگین عملکرد بیش از چهار تن در هکتار رسیده است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور ادامه داد: بخشی از افزایش عملکرد را مدیون ارقام جدید و بخشی را ناشی از عملکرد بهزراعی باید دانست و با آنکه سطح زیر کشت کم شده است، اما راندمان عملکرد در هکتار بالا رفته است.

حسینی با تاکید براینکه باید قدر داشه هایمان را داشته باشیم گفت: فعالیت های بهنژادی در ایران سابقه خوبی دارد و تاکنون 51 رقم برنج به کشاورزان و بهره وران معرفی شده است و فعالیت های بهنژادی شامل خالص سازی و ایجاد تنوع بوده است و در دهه 60 سیاستگذاری افزایش عملکرد در واحد سطح بود و ارقامی مانند آمل 1 و 2 و غیره توانست افزایش عملکرد را جواب دهد.

وی با اشاره به اینکه برنامه های بهنژادی به سمت ارقام پرمحصول و با کیفیت پیش رفته است مطرح نمود: در این راستا 10 رقم محصول جدید نیز به کشاورزان معرفی شده است و به جاری ارقام پرمحصول به سمت محصول خوش کیفیت پیش رفتیم.

حسینی گفت: برنامه های معرفی ارقام از دهه 80 به سمت محصولات خوش کیفیت پیش رفته است و ارقامی معرفی شده که متناسب با احتیاج کشاورز است و رقم گیلانه و رشت از جمله ارقام معرفی شده است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور با اظهار اینکه ارقام جدید با کیفیت بزودی معرفی می شوند گفت: این ارقام جدید از ارقامی مانند هاشمی و طارم عملکرد بیشتری دارند و این ارقام جایگزین ارقام محلی می شوند.

وی با اشاره به تغییر اقلیم و نوسانات آبی و کم آبی ادامه داد: ارقام متناسب با شوری و خوش کیفیت نیز بزودی رونمایی و معرفی می گردد و کشت متناسب با هوازی از جمله آن است.

پرنده پارسی: پرنده پارسی: آخرین اخبار و مقالات خبری و تحلیلی

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 6634

به "معرفی ارقام برنج متناسب با کشت هوازی در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی ارقام برنج متناسب با کشت هوازی در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید