کاکان بویراحمد، زادگاه لاله های واژگون

به گزارش مجله سرگرمی، کهگیلویه و بویراحمد یکی از زیباترین و سرسبزترین استان های کشور است و به دلیل جاذبه های طبیعی و تاریخی که در آن وجود دارد سالانه گردشگران و طبیعت گردهای زیادی به سمت آن سفر می نمایند.

کاکان بویراحمد، زادگاه لاله های واژگون

این استان با داشتن 280 تفرجگاه طبیعی، حدود 2600 اثر تاریخی، 770 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم نواز، مکانی مناسب برای گردشگران و به خصوص طبیعت گران است. دراین بین دهستان کاکان شهرستان بویراحمد که یکی از جاذبه های گردشگری این استان به شمار می رود. این جاذبه طبیعی در نزدیکی شهر یاسوج و در فصل بهار و ماه اردیبهشت چشم اندازی بی نظیر و رؤیایی را فراهم می آورد.

دهستان کاکان 30 کیلومتری جنوب شرقی یاسوج واقع شده است، این دهستان آب وهوای بسیار خوبی و دلپذیری دارد، به خصوص در فصل های بهار و تابستان می توانید بهترین تعطیلات را در دشت ها و باغ های این روستا بگذرانید. به غیراز این که روستای کاکان بخش سرسبز و خوش آب وهوای کهگیلویه و بویراحمد محسوب می گردد، دهستان کاکان پر از لاله های رنگارنگ و واژگون است که قسمت وسیعی را در برگرفته است و زیبایی های بی نظیری را همچون بهشت برای بازدیدنمایندگان خود فراهم می آورد. دامنه های مملو از لاله های واژگون و دیگر گل های وحشی، زیبایی منحصربه فردی به این دهستان بخشیده است.

لاله واژگون از منحصربه فردترین گونه گل ها و گیاهان بومی و وحشی مناطق کوهستانی ایران است که به عقیده گیاه شناسان به سرعت در حال انقراض بوده و زیستگاه و تعداد این گونه گیاهی بسیار کاهش یافته است. عمر این گیاه بسیار کوتاه است و گل دهی آن از اوایل اردیبهشت آغازشده و در فصل بارش انتها می یابد. لاله واژگون از گیاهان علفی پیاز دار و چندساله است که تا به امروز 15 گونه آن در ایران شناسایی شده است. تا به امروز 60 گونه از این گیاه شناخته شده است. پیاز آن به صورت یک غده متورم، گوشت دار بوده و دارای مقدار زیادی نشاسته و چندین عامل دارویی است و اگر تازه باشد، سمی بوده و قابل خوردن نیست.

عزیز الله جعفری، گیاه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج در این خصوص گفت: پراکنش این گیاه در حوزه زاگرس ازجمله استان های کهگیلویه وبویر احمد و چهارمحال و بختیاری است.

او افزود: این گیاه در ارتفاعات 2500 متر به وفور یافت می گردد.

جعفری توضیح داد: گیاه لاله واژگون در مناطق کاکان، دشت مداب، ساورز، کوه دمه، شبلیز و دامنه کوه دنا بیشتر وجود دارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج افزود: این گیاه گونه ای زینتی و دارای زیبایی خاصی است که البته از سوی مسئولان، متولیان امر و مردم احتیاج به مراقبت ویژه دارد تا اینکه منقرض نگردد.

صفایی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص گفت: این گیاه در بیش از یک هزار هکتار در دشت ها و مناطقی ازجمله دامنه های کوه دنا، طسوج، سرگچینه، جلیل بابکان، سرچنا، مارگون، گور گو، کاکان، سی سخت، کوه گل و نرم آب این استان می روید.

او بابیان اینکه این گل در رنگ های نارنجی، زرد و قرمز هستند، افزود: فصل گل دهی این گیاه از نیمه فروردین ماه تا اوایل خردادماه است که بهترین موقع بازدید از این گل ها اردیبهشت ماه است،چنین مناطق و جاذبه های طبیعی می توانند در جذب گردشگران داخلی و خارجی نقش مهمی ایفا نمایند.

* گزارش از علی اکبر پاک

sloblag.com: سلوبلاگ: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند سلوبلاگ

virapars.ir: ویراپارس: سئو، طراحی سایت، بهینه سازی وب سایت، طراحی پرتال، طراحی قالب وردپرس

dorezamin.com: دور زمین: بانک سفر و گردشگری

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 85082

به "کاکان بویراحمد، زادگاه لاله های واژگون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاکان بویراحمد، زادگاه لاله های واژگون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید